Порівняльна характеристика інформаційно-комунікаційних технологій у дистанційному навчанні

ВЕБІНАР
В умовах переходу до дистанційного навчання вебінари стають базовою технологією, забезпечуючи інтерактивну взаємодію учнів і викладачів.
Володіючи масою переваг, вебінар як формат навчання, здатний стати серйозною альтернативою традиційним формам занять.
Отже, що собою представляє вебінар? Вебінар (від англ. скор. «web-based seminar») – онлайн-семінар, лекція, презентація тощо, організована за допомогою веб-технологій у режимі прямої трансляції.
Основа вебінару – програмне забезпечення («віртуальний клас»), яке дозволяє організувати спілкування між географічно віддаленими користувачами в режимі реального часу. Віртуальний клас може працювати в середовищі як Інтернету, так і локальної мережі.
Він об’єднує в єдиному інтерфейсі різні інструменти комунікації:
відео- та голосовий зв’язок;
текстовий зв’язок (чат);
«білі дошки» для спільного малювання;
демонстрування презентації (у тому числі колективний перегляд відео);
обмін документами Microsoft Office;
демонстрування Робочого столу або активних програмних додатків із комп’ютеру ведучого;
інструментарій для проведення опитувань і голосувань серед учасників, а також їх тестування (при цьому підрахунок результатів відбувається автоматично, і вони можуть бути негайно пред’явлені аудиторії).
Незважаючи на те, що схема проведення вебінару виглядає досить простою, слід зауважити, що й рівні проведення вебінару теж бувають різні. Щоб досягти високого рівня треба витратити багато сил. Існують профільні спеціалізовані фірми, які займаються виключно організацією вебінарів і допомогою в їх проведенні.
Конкурентоспроможність різних платформ буде визначатись наявністю тих чи інших технічних можливостей, але ми б не рекомендували споживачам послуги орієнтуватись виключно на них: урешті-решт, головне у вебінарі – якість отримуваних знань.
Відмінність вебінару від відеоконференції полягає в можливості іноді досить великої кількості глядачів перетворюватись на реальних співрозмовників, при наявності встановленого мікрофона та ще краще – вебкамери (відеокамери). При відсутності у слухача бажання або можливості виступити, але при наявності бажання поставити запитання, окрім основного вікна з доповідачем, є вікно зі списком онлайн-учасників – тих хто дивиться через мережу та вікно чату з можливістю в письмовій формі поставити запитання.
При всій різноманітності технічних засобів та інструментів, що використовуються для проведення вебінарів, можна виділити останню частину визначення вебінару – «Передачу знань в інтерактивному режимі». Саме ця частина відображає все різноманіття форматів вебінарів як заходів.
Що стосується дистанційних форм, то в наш час вебінар, можливо, є найефективнішою технологією, маючи такі переваги:
високий ступінь інтерактивності – тобто учасники вебінару мають можливість більш активно взаємодіяти з ведучим (виконувати завдання, брати участь в опитуваннях, ставити свої запитання  тощо) в порівнянні з традиційним дистанційним навчанням;
створення ситуації успіху в навчальній діяльності шляхом використання найсучасніших інформаційно-комунікаційних технологій;
кількість учасників заняття (заходу) не обмежена рамками аудиторії;
після завершення заняття (заходу) залишається запис, який теж можна використовувати в цілях навчання;
технологія полегшує запрошення в якості консультантів у віртуальну кімнату цікавих співрозмовників.


ЕЛЕКТРОННА ПОШТА
Електронна пошта вельми зручна у використанні і дешевша, ніж інші засоби передачі інформації (звичайна пошта, факс або телефон). Цей вид зв'язку дозволяє ефективно передавати інформацію в режимі реального часу, до того ж в найрізноманітнішому вигляді і у формі, що дозволяє відправникові й одержувачеві не витрачати додаткових зусиль і часу на передрук і комп'ютерний набір.
Основні переваги електронної пошти e-mail:
o відносно низька вартість;
o простота і зручність користування;
o передача в режимі реального часу;
o можливість передачі різноманітної інформації;
o чіткість обліку і реєстрації.
За умови оплати підключення до Інтернету користування електронною поштою не вимагає додаткових витрат, що робить цю форму передачі інформації зараз найдешевшою. Сплачується лише підключення до мережі Інтернет, і не потрібно платити за кожне відправлене і отримане повідомлення.
До переваг електронної пошти можна віднести також досить масове охоплення, масштаби якого включають всіх користувачів мережі Інтернет. E-mail дозволяє краще, до того ж безпосередньо, вивчати й обслуговувати споживачів фірми, активно розвивати ділові відносини з її партнерами. При цьому техніка і час передачі інформації численним адресатам практично такі саме прості, як і для передачі інформації одному респонденту.
Також інформація за допомогою e-mail передається у вельми зручній формі, яка забезпечується спеціальною програмою і не вимагає додаткового набору повідомлення, якщо це документ або інша інформація, що міститься в комп'ютері або комп'ютерній мережі. Електронна пошта зручна і для одержувача, оскільки йому не потрібно переоформляти і передруковувати її. Він може використовувати її або в отриманому вигляді, або видозмінювати в необхідних цілях, не передруковуючи. Звичайно, це не лише спрощує процедуру передачі, отримання і використання інформації, але й економить час.
Економія часу перш за все забезпечено тим, що інформацію може бути передано в режимі реального часу. Практично відразу, як інформація відправлена, вона вже отримана адресатом, що вигідно відрізняє її від зв'язку за допомогою звичайної, навіть найшвидшої, пошти.
Електронна пошта дозволяє відправляти й отримувати повідомлення різного виду: не тільки набрані текстові повідомлення, але і файли з баз даних, текстові файли, фотографії, таблиці, мовні і музичні повідомлення. В цьому випадку інформація передається в електронному форматі, що дозволяє відправникові і одержувачеві не витрачати часу на її додаткову обробку, оскільки відсутня необхідність введення друкарської інформації або її перетворення в електронну форму. При цьому практично миттєво можна зробити скільки завгодно копій інформації і в разі потреби доповнити і розіслати її по потрібних адресах та ін., що значно спрощує роботу з матеріалами і документами в компанії. Особливо слід відзначити легкість переадресації і розповсюдження інформації за допомогою електронної пошти.
Електронна пошта дозволяє виключити помилки, можливі при передруку інформації, і не вимагає додаткової перевірки і вичитування. Передача інформації, за допомогою електронної пошти чітко фіксується як у відправника, так і в одержувача. У відповідних директоріях указуються число, година і хвилина відправлення й отримання інформації.
Крім того, якщо інформація не була отримана адресатом, це також фіксується як невідправлена кореспонденція. Все це дозволяє чітко враховувати відправлену і отриману пошту без додаткових витрат часу і зусиль на її реєстрацію. Така форма пошти дозволяє здійснювати контроль за листуванням кожного співробітника фірми.
Електронна пошта є в даний час основним видом зв'язку між компаніями і між компаніями і споживачами. У ряді країн вже видані законодавчі акти, підтверджуючі право враховувати цифрові підписи в комерційних документах (контрактах, угодах та ін.), що пересилаються електронною поштою, юридично правомочними, і вони дорівнюються до підпису у письмовій формі в реальних умовах. Також важливо, що використання електронної пошти не вимагає обов'язкової присутності адресата для отримання і негайної відповіді, як це, наприклад, відбувається під час телефонного спілкування.


ВІДЕОКОНФЕРЕНЦІЯ
Відеоконференція - черговий щабель у розвитку технологій комунікації. Вона дозволяє замість розмов тет-а-тет спілкуватися з необмеженими групами людей, і при цьому не лише чути співрозмовників, але й бачити їх. На практиці це означає, що дистанційне спілкування максимально наближується до реального, адже відтепер зберігає ще й невербаліку, яка передає більшу частину змісту розмови. Саме наявність невербальної комунікації робить відеоконференції незамінним інструментом у галузях, де потрібне максимальне взаємопорозуміння та довіра між співрозмовниками - в бізнесі, держ. структурах, дипломатії, медицині та освіті. Висока якість зображення і стабільність зв’язку створюють такі умови, коли віртуальна розмова вже не сприймається як віддалена. Відеоконференція руйнує бар’єри и дозволяє замінити до 80% особистих зустрічей, про яку б сферу не йшлося.
      Для освітянських цілей важливий і інший аспект відеоконференції, а саме необмеженість кількості її учасників. Це фактично означає, що до будь-якої віртуальної лекції, семінару, круглого столу, тощо може долучитися маса учасників зі всього світу. Такий підхід виводить університетську освіту на новий рівень, адже робить можливим щоденний безперервний обмін досвідом, думками, напрацюваннями. Ефективні відеоконференції можливі як на рівні викладацького, наукового складів, так і у форматі відкритих лекцій. Таким чином студенти з будь-якої точки планети зможуть потрапити у аудиторії до провідних професорів світу. Важливо, що зв’язок під час відеоконференції двохсторонній - це не пряма трансляція. Кожен учасник може долучитися до обговорення, поставити питання, тощо.
Основні напрямки застосування відеоконференцій в освіті наступні:
Дистанційна освіта. Доступ студентів до віртуальних лекторіїв, які збирають найкращих світових фахівців з заданої спецальності.
Обмін досвідом між науковцями. Наукові конференції у віртуальному форматі
Налагодження міжуніверситетських зв’язків, проведення спільних занять між групами студентів з різних країн для поглиблення міжкультурного діалогу
Проведення відкритих занять: лекцій, семінарів, іспитів для полегшення перевірки їх якості, боротьби з порушеннями, корупцією.

Комментариев нет:

Отправить комментарий