Електронні освітні ресурси (ЕОР)
Електронними освітніми ресурсами називають навчальні матеріали, для відтворення яких використовуються електронні пристрої.
У самому загальному випадку до ЕОР відносять навчальні відеофільми та звукозапису, для програвання яких досить побутового магнітофона чи CD-плеєра.
Найбільш сучасні та ефективні для освіти ЕОР відтворюються на комп'ютері. Саме на таких ресурсах ми зосередимо свою увагу.
Іноді, щоб виділити дане підмножина ЕОР, їх називають цифровими освітніми ресурсами (ЦОР), маючи на увазі, що комп'ютер використовує цифрові способи запису/відтворення. Однак аудіо/відео компакт-диски (CD) також містять запису в цифрових форматах, так що введення окремого терміна і абревіатури ЦОР не дає помітних переваг. Тому, слідуючи міждержавному стандарту ГОСТ 7.23-2001, краще використовувати загальний термін «електронні» та абревіатуру ЕОР.
Чим відрізняються ЕОР від підручників?
ЕОР бувають різні, і як раз за ступенем відмінності від традиційних поліграфічних підручників їх дуже зручно класифікувати.
• Найпростіші ЕОР - текстографические. Вони відрізняються від книг в основному базою пред'явлення текстів та ілюстрацій - матеріал представляється на екрані комп'ютера, а не на папері. Хоча його дуже легко роздрукувати, тобто перенести на папір.
• ЕОР наступної групи теж текстографические, але мають суттєві відмінності в навігації по тексту.
Сторінки книги ми читаємо послідовно, здійснюючи таким чином так звану лінійну навігацію. При цьому досить часто в навчальному тексті зустрічаються терміни або посилання на інший розділ тексту. У таких випадках книга не дуже зручна: потрібно розшукувати пояснення десь в іншому місці, гортаючи безліч сторінок.
В ЕОР це можна зробити набагато комфортніше: вказати незнайомий термін і тут же отримати його визначення в невеликому додатковому вікні, або миттєво змінити вміст екрану при вказівці так званого ключового слова (або словосполучення). По суті ключове словосполучення - аналог рядка знайомого всім книжкового змісту, але рядок ця не винесена на окрему сторінку (змісту), а впроваджена в основний текст.
В даному випадку навігація по тексту є нелінійною (ви переглядаєте фрагменти тексту в довільному порядку, що визначається логічною зв'язністю і власним бажанням). Такий текстографический продукт називається гіпертекстом.
• Третій рівень ЕОР - це ресурси, які цілком складаються із візуального чи звукового фрагмента. Формальні відмінності від книги тут очевидні: ні кіно, ні анімація (мультфільм), ні звук для поліграфічного видання неможливі.
Але, з іншого боку, варто зауважити, що такі ЕОР по суті не відрізняються від аудіо/відео продуктів, відтворюваних на побутовому CD-плеєрі.
• Найбільш істотні, принципові відмінності від книги є у так званих мультимедіа ЕОР. Це самі потужні й цікаві для освіти продукти, і вони заслуговують окремого розгляду.
Основні види ЕОР
• електронні документи у вигляді електронних навчальних видань до яких належать:
• електронний словник — електронне довідкове видання упорядкованого переліку мовних одиниць (слів, словосполучень, фраз, термінів, імен, знаків), доповнених відповідними довідковими даними;
• електронний довідник — електронне довідкове видання прикладного характеру, в якому назви статей розташовані за абеткою або в систематичному порядку;
• електронний навчальний посібник — навчальне електронне видання, використання якого доповнює або частково замінює підручник;
• електронний підручник — електронне навчальне видання з систематизованим викладом дисципліни (її розділу, частини), що відповідає навчальній програмі;
• електронні методичні матеріали — електронне навчальне або виробничо-практичне видання роз'яснень з певної теми, розділу або питання навчальної дисципліни з викладом методики виконання окремих завдань, певного виду робіт;
• інформаційні системи у вигляді:
• депозитарію електронних ресурсів, що забезпечує зосередження в одному місці сучасних ЕОР з можливістю надання доступу до них через технічні засоби, у тому числі в інформаційних мережах (як локальних, так і глобальних);
• курсу дистанційного навчання, який є достатньою для навчання окремим навчальним дисциплінам за допомогою опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій;
• електронного лабораторного практикуму, що є інтерактивною демонстраційною моделлю природних і штучних об'єктів, процесів та їх властивостей із застосуванням засобів комп'ютерної візуалізації.
• електронні дидактичні демонстраційні матеріали — електронні матеріали (презентації, схеми, відео- й аудіозаписи тощо), призначені для супроводу навчально-виховного процесу;
• комп'ютерний тест — стандартизовані завдання, представлені в електронній формі, призначені для вхідного, проміжного і підсумкового контролю рівня навчальних досягнень, а також самоконтролю та/або такі, що забезпечують вимірювання психофізіологічних і особистісних характеристик випробовуваного, обробка результатів яких здійснюється за допомогою відповідних програм.
Функціональна класифікація ЕОР
За функціональною ознакою, що визначає значення і місце ЕОР в навчальному процесі, їх можна класифікувати як:
• навчально-методичні ЕОР (навчальні плани, робочі програми навчальних дисциплін, розроблені відповідно до навчальних планів);
• методичні ЕОР (методичні вказівки, методичні посібники, методичні рекомендації для вивчення окремого курсу та керівництва з виконання проектних робіт, тематичні плани);
• навчальні ЕОР (електронні підручники та навчальні посібники);
• допоміжні ЕОР (збірники документів і матеріалів, довідники, покажчики наукової та навчальної літератури, наукові публікації педагогів, матеріали конференцій, електронні довідники, словники, енциклопедії);
• контролюючі ЕОР (тестуючі програми, банки контрольних питань і завдань з навчальних дисциплін та інші ЕОР, що забезпечують контроль якості знань).
Загальні вимоги до ЕОР та інструментальні засоби для розроблення ЕОР
До ЕОР ставляться наступні вимоги:
• відповідність програмі з навчального предмета, для вивчення якого розроблено ЕОР;
• наявність відповідних методичних рекомендацій щодо використання ЕОР у професійній діяльності вчителя/викладача;
• дотримання чинних санітарних норм та ергономічних, програмно-технічних вимог до ЕОР;
• дотримання законодавства України щодо захисту авторських прав.
ЕОР не потребують обов'язкового дублювання у паперовому варіанті.
При розробленні ЕОР можуть використовуватись довільні інструментальні програмно-технічні та апаратні засоби за умов дотримання вимог щодо створення і використання об'єктів авторського права і суміжних прав. Зберігання, поширення, забезпечення доступу до ЕОР та їх описів здійснюється за допомогою їх тиражування на фізичних носіях інформації, а також шляхом їх розміщення в електронних депозитаріях, які надають вільний (у технічному та правовому відношенні) доступ до ЕОР усім учасникам навчально-виховного процесу, а також на інших локальних і мережевих інформаційних ресурсах.
Комментариев нет:
Отправить комментарий